Coaching i mentoring – ich rola stale rośnie. W ciągu kilku ostatnich lat giganci technologiczni rozpoczęli zmianę charakteru szkolnictwa na wielką skalę, wykorzystując część sposobów, które sprawiły, że ich firmy doskonale funkcjonują w amerykańskiej gospodarce.

 Dzięki filantropii wpływają na przedmioty nauczane przez szkołę, narzędzia klasowe wybierane przez nauczycieli oraz podstawowe podejścia do uczenia się.

Coaching – przykłady działania:

  1. Marc Benioff, (dyrektor generalny Salesforce) w szkołach publicznych w San Francisco, przekazuje dyrektorom szkół średnich 100 000 USD „grantów na innowacje” i zachęca do zachowania się jak założyciele startupów, a mniej jak biurokraci.
  2. Szef Netflixa, Reed Hastings, w stanie Maryland, w Teksasie, w Wirginii itd. propaguje program nauczania matematyki, w którym wykorzystywane są algorytmy podobne jak w Netflixie określające jakie lekcje uczniowie widzą.
  3. W ponad 100 szkołach w całym kraju Mark Zuckerberg, szef Facebooka, testuje jedną z jego najnowszych wielkich idei: oprogramowanie, które stawia dzieci pod opiekę nad własną nauką, przekształca nauczycieli w facylitatorów, coachów i mentorów.

Działa to następująco: uczniowie grupują się razem, pracując na laptopach. Używają oprogramowania do wyboru własnych zadań, pracując we własnym tempie. I jeśli utkną na danym etapie, jest obok nauczyciel pod ręką, aby ich prowadzić.

Odwiedzając taką szkołę, czujesz się jak w przyszłości. Masz wrażenie, że tak powinien działać system edukacji.

Sens nowego sposobu edukacji

Chodzi o to, aby uczniowie uświadomili sobie i odkryli, że nie mogą odnieść sukcesu w zastosowanych projektach bez poznania podstaw. Uczniowie myślą: „Och, muszę wrócić i głęboko to zrozumieć”. To są nawyki sukcesu, które staramy się zaszczepić dzieciom, które po prostu nie wpajają się w normalny system!

W 2015 roku Urban Promise Academy, publiczna szkoła średnia w Oakland w Kalifornii, wprowadziła platformę dla swoich szóstoklasistów. Nauczyciele pomagali uczniom w wyznaczaniu realistycznych celów. Szkoła jest zadowolona z programu i rozszerzyła go do siódmej klasy.

Jest na najlepszej drodze do osiągnięcia tej wizji. W 2015 roku 19 amerykańskich szkół prowadziło oprogramowanie Facebooka. W kolejnym roku szkolnym skorzystało z niego ponad 100 szkół.

Więcej na ten temat w artykule New York Times.

 

Rita Kurpisz

Akredytowany Coach ICF, trener inteligencji emocjonalnej i skutecznej  komunikacji, konsultant biznesowy. Skoncentrowana na podnoszeniu efektywności osobistej liderów, posiada świeże spojrzenie na współczesny biznes, jest skuteczna i elastyczna w pracy z klientem. Jej misją jest inspirowanie ludzi do rozwoju osobistego, wsparcie w osiągnięciu satysfakcji i spełnienia w życiu prywatnym oraz na płaszczyźnie zawodowej.